14. dubna 2013

Rodina

Název: Rodina
Autor: Mario Puzo

Anotace: Puzův poslední román je historickou romancí o rodině Borgiů, kterou slavný autor Kmotra vidí jako předchůdkyni všech pozdějších italských mafiánských klanů. Příběh začíná r. 1492, kdy kardinál Rodrigo Borgia zakládá dynastii, proslavenou v dějinách travičstvím, krvesmilstvem a intrikami. Dominují v něm osudy Rodrigových dětí, Cesara a Lukrécie, jejichž životy poznamenala silná oboustranná vášeň. Zatímco Rodrigo se stává papežem Alexandrem a jeho snem je získat pro křesťany nazpět Svatou zemi, jeho děti se věnují světským vášním. Z Cesareho se stává nelítostný vojevůdce, autor i oběť mnoha intrik a spiknutí. Lukrécie se věnuje především rodině a diplomatickým jednáním.

Mario Puzo je spisovatel, kterého miluji. Doslova a do písmena. Je fakt, že jsem toho od něj zase tak moc nečetla – jen Kmotra, Siciliána a Omertu (myslím) – a to všechno co jsem četla, jsem četla ještě na základce (musím! si dát re-reading). Ale i tak ho prostě ráda.

Když můj přítel začal hrát Assassin Creed a vyštrachal se s tím, že v jednom díle je Cesare Borgia moje zameť sebou několikrát cukla a pak mi dala několik klíčových hesel – Plaidy, Machiavelli. Ano, jsou to jména spisovatelů.

Doma jsem chvilku googlila a pak jsem si vzpomněla snad na všechno, co kdysi dávno napsala paní Plaidy (jejíž jméno si nemůžu ani za Boha vzpomenout) ve své dvouknížce o Lucrezii Borgia. Původně jsem mířila do knihovny s tím, že si tu knížku znovu přečtu. Napsala jsem tedy do vyhledávače „Borgia“ a čekala, co na mě knihovnický systém vyplivne. A on na mně vypliv – světě div se – jméno Puza.

Možná jsem se i rozběhla, ale nakonec jsem Rodinu sevřela v rukou. Dočetla jsem co jsem měla rozečtené a pustila se do téhle knížky. Ano, nejdřív jsem si přečetla doslov. Ano, jsem hrozná. Ano, dělám to běžně. (Ano, jsem na facku).

Nejdřív se ale vrhnu ještě na pár slov o panu Puzovi. Je to americký spisovatel, narodil se v americké čtvrti Hell‘s Kitchen italským přistěhovalcům. Narukoval do druhé světové války a po jejím konci žil v Německu. Zde se také odehrávají jeho první dva romány – Temná aréna a Šťastný poutník. Poté se vrací zpátky do USA, kde vystuduje Kolumbijskou univerzitu (obor sociologie). Jeho Kmotr vychází v roce 1969 a téměř přes noc jej dostává do čela literárních žebříčků. Napsal ještě několik děl inspirovanými americkými mafiány – například Sicilián, Omerta nebo Poslední kmotr. Napsal i knihu K jako Kennedy, který popisuje události atentát na amerického prezidenta.

Kmotr byl zfilmován v roce 1972 a byl oceněn třemi Oscary – za nejlepší film, scénář podle předlohy a herce v mužské roli. Puzo sám zpracoval scénář k tomuto filmu. (A například i k filmům Superman I a II, či dalšími pokračování Kmotra.)

Rodina je jeho poslední kniha. Když v roce 1999 umírá prosí svoji přítelkyni Ginu Carolovou, aby jeho knihu dopsala. A ona ji tedy skutečně dopíše.

O Borgiích Puzo prohlásil, že je to první mafiánská rodina v dějinách lidstva. A samotného papeže Alexandra VI. si představovat jako dona celé této rodiny. Na knize začal pracoval ještě před vydáním Kmotra a pracoval na ni až do své smrti. Přesto to nikdy nebyla jeho priorita – bál se, že kniha nebude dostatečně dobrá, a že po úspěchu Kmotra již nemůže vydat nic nemafiánského.

Ale kniha je opravdu dobrá. Jen škoda toho, že je taky doopravdy nedoceněná.

Vraťme se tedy na začátek – vše začíná roku 1492 – rokem, kdy je na papežským stolec zvolen Rodrigo Borgia – prašivý, španělský pes. Rodrigo je tak trochu jiný kardinál – má milenku (ale kdo by neměl) a i čtyři nemanželské děti, které miluje snad více než Boha. Těmi dětmi není nikdo jiný, než Cesare, Juan, Lucrecia a malý Geoffre.

Cesare je nejvíce ambiciózní a nejvíce sebevědomý. Bohužel mu otec přidělí roli duchovní. Z Juana se stane voják a krásná Lucrezie má být provdána. Stejně jako malý Geoffre.

Aspoň tak kniha začíná. Ovšem, a to není žádný spoiler, ale čistý historický fakt – postupem času se spousta věcí mění.

Co se mi na knize ale líbí nejvíc, je fakt, jakým Mario věci popisuje. Kolují pomluvy, že papež i Cesare měli s dcerou milostný poměr. Puzo sice vystřihl papeže, ale Cesareho nechal. Nesnaží se rodinu Borgiů nějak omlouvat – prostě to pokládá jako fakt. A to ještě takový fakt, že je oba budete milovat a fandit jim.

Celá kniha je i napsána jinak, než jsem čekala. Jediná kapitola není napsána jako celek, ale po jednotlivých „kapitolách“ rozdělená hvězdičkami. Zkrátka – snad jakoby výjevy z rodiny. Ze všedního dne Lucrezie, to vše je protkáno Alexandrovými (takové jméno Rodrigo po zvolení přijímá) filozofickými myšlenkami.

A hlavně – celou knihou se táhne láska. Snad i ta láska v nejčistší podobě. Prostě cítíte, jak se všichni mají rádi a jak by jeden za druhého obětovat život. (Alespoň někdy.)

Samozřejmě, moje hodnocení je asi nade vše jasné a není třeba o tom déle mluvit. Samozřejmě, že nemůžu jinak, než této knize dát pět hvězdiček. Možná kvůli Borgiím, možná kvůli Puzovi.

* Anotace a obálka výjimečně z http://www.kosmas.cz (fakt nevím, proč na Goodreads není tahle knížka česky)
* Obrázek již tradičně z http://weheartit.com 

0 komentářů:

Okomentovat

 
Copyright © 2013 Tempe's Library. All rights reserved.
Blogger Template by