14. ledna 2015

Vypravěčka, Jodi Picoultová


O Vypravěčce jsem prvně slyšela na blogu U Margarety. Dostala mě už po přečtení recenze, a já prostě hned věděla, že tohle je knížka, která mě nesmí minout. A musím podotknout, že je to knížka, která by určitě neměla minout ani vás.


Vypravěčka je nádherná knížka. Po dlouhé době se mi do rukou dostala knížka, která mi nedala spát. Knížka, kterou jsem nemohla přečíst najednou ne kvůli její tloušťce, ale kvůli tomu, že by to bylo zkrátka moc. Knížka, která mě emočně dokonale vyždímala. Knížka, která byla prostě dokonalá.

Ale teď už doopravdy. Knihou se proplétá několik dějových linií. Hlavní vypravěčkou je mladá Sage, která dělá pekařku v místním pekařství. Tahle práce ji skvěle vyhovuje – ve dne spí, v noci pracuje, ale hlavně se s nikým nemusí bavit. Sage má totiž proklatě nízké sebevědomí, a jizvu přes půl obličeje. Což spolu samozřejmě souvisí. Jenže jednoho dne tato dívenka potká stařičkého Josefa, který ji svěří svoje největší tajemství – a sice to, že ve skutečnosti je válečný zločinec, prachsprostý nacista, který má na rukou krev tisícovky lidí. A jakoby toho nebylo málo, ještě Sage prosí, aby ho zabila. Aby mu darovala odpuštění a rozhřešení.

A do toho všeho přichází ještě dějová linka babičky Sage, která celý život skrývá své velké tajemství. Skrývá ho pod dlouhými rukávy, ale přesto tam to číslo je. To číslo, se kterým souvisí velký příběh o přežití.

Tyhle dějové linie se však náhle začnou proplétat. Chvíli posloucháte příběhy Josefa, při kterých se vám chce zvracet. Chvíli naopak posloucháte příběhy Minky, při kterých vám tuhne krev v žilách. A pak se Sage prožíváte její vnitřní rozpor.

Možná už jen tohle by stačilo k dokonalé knížce. Ale nenechte se zmást. V knize je totiž schován ještě jeden příběh. Ten vám je dávkován v malých dávkách, velmi opatrně. Objeví se pokaždé, když ho nejméně čekáte.

Ze začátku nevíte, co to má znamenat. Pak si myslíte, že už to máte. A nakonec zjistíte, že je to vlastně něco úplně jiného. A to vás překvapí, to vás zarazí, to vám vykouzlí úsměv na tváři.

Vypravěčka mě dostala. Zasáhla mě takovou silou, až mě to samotnou udivilo. Během čtení se ve mně mísily nejrůznější pocity – chtělo se mi brečet, bylo mi špatně od žaludku, měla jsem husí kůži. Nemohla jsem přestat číst, stejně jako jsem věděla, že pokud bych celou knihu přečetla najednou, neměla bych z ní takový požitek.

Ráda bych tuhle knihu popsala slovy, které si opravdu zaslouží. Bohužel, ty mi došly. Takže tu už jen marně koktám a snažím se popsat nepopsatelné. Tohle si prostě musíte přečíst!

Myslím, že hodnocení je už zbytečné. Knížka má u mě samozřejmě pět hvězdiček, a nejraději bych ji ještě jednu přidala, abych ji vyčlenila z toho běžného hodnocení.

(A mimochodem – ze začátku se mi strašně líbila i obálka knížky. Ale když jsem se ji dnes pokoušela vyfotit, zjistila jsem, že ve skutečně má ta dívčina strašně divnou proporci. Malou hlavu, velké tělo. Anebo se mi to jen zdá.)


Jodie Picoultová
Vypravěčka /The Storyteller/
Vydalo nakladatelství Ikar v roce 2014
510 stran

odkaz na goodreads
odkaz na databázi knih

9 komentářů:

Šárka S. řekl(a)...

Achjo, teď si tu knihu chci pořídit ještě víc. :D Snad příští měsíc.

Agnes řekl(a)...

Jedna z knih, kterou jsem si přála k Vánocům, ale Ježíšek ji nedonesl. Ale díky téhle recenzi myslím, že dříve nebo později ji také budu mít na poličce. Spíš dříve.

Charrlie řekl(a)...

TIW: Tak to jsem ráda, že jsem tě zvládla nalákat :)) Doufám, že se k ní dostaneš co nejdřív, a zároveň, že se ti bude líbit! :))

AGNES: Doufám, že dříve, stojí za to ;) :))

Ellie řekl(a)...

Knihu jsem dostala k Vánocům, chystám se na ni už hodně dlouho, ale ten příběh mě na druhou stranu odrazuje - je to důvod, proč si to chci přečíst, jenomže to určitě bude hodně depresivní, očekávám že to bude podobné jako Sophiina volba, která není pro slabší povahy....

Jana řekl(a)...

jé, jsem ráda, že sis jí díky mé recenzi přečetla a hlavně že se ti líbila stejně jako mně! :)

Reading with Lucy řekl(a)...

Vypravěčku jsem si moc přála a tak jsem ji dostala k vánocům a moc se na ni těším. :)

Eruvie řekl(a)...

Super recenze. Se vším souhlasím, je to opravdu skvělá kniha, ale abych ji mohla dát 6/5 by tam asi nesměl být ten milostný cosi okolo Sage... jinak ale se mi kniha strašně moc líbila, má parádní rozuzlení. :)

Charrlie řekl(a)...

ELLIE: S tím musím souhlasit, jestli bych tuhle knihu k něčemu přirovnala tak je to právě Sophiina volba. I když musím říct, že Vypravěčka mě dostala ještě o kousíček víc, protože narozdíl od Sophiiny volby jsem absolutně nečekala, co se stane.

JANA: Já jsem ráda za tvoje recenze, protože tam téměř vždy objevím nějaký skvost! :))

A CUP OF LUCY: Tak to doufám, že se ti bude líbit tak jako mě :))

ERUVIE: To rozuzlení mě dostalo, i když jsem si té nesrovnalosti všimla dřív než Sage - dokonce jsem chvilku uvažovala, jestli to není není tiskařský šotek! :D Ale na druhou stranu musím říct, že to milostné cosi okolo Sage mi vůbec nebavilo - bez toho by asi její pasáže neměly pořádný šmrc a možná by byly i trochu nudné :))

Unknown řekl(a)...

Krásná recenze, tu knihu si prostě musím v blízké době přečíst!

Okomentovat

 
Copyright © 2013 Tempe's Library. All rights reserved.
Blogger Template by