6. ledna 2016

Ještě jsem to já, Lisa Genova


Lisa Genova
Ještě jsem to já /Still Alice/
Vydalo nakladatelství Práh v roce 2007
243 stran

Kniha Ještě jsem to já mi byla kdysi dávno doporučena na goodreads. Já ji hodila do poličky to-read a jak je mým dobrým zvykem na ni zapomněla. Pak jsem ale jednoho dne přišla do knihovny a zjistila, že absolutně nevím, co si půjčit. Polička nových knih zklamala a potom co jsem několik minut bloudila po knihovně vzpomněla jsem si na svoji poličku to-read. No a tahle kniha na mě vyskočila jako přítomna v knihovně, a já si ji hned odnesla domů.

V poslední době mám velký problém se pořádně začíst. Respektive vůbec si na čtení najít čas. Samá škola, samá práce, a jiné povinnosti. Když jsem tedy odjížděla na tábor, nepředpokládala jsem, že by se něco mělo změnit. Jenže ejhle – jednou jsem ráno vstala brzo, a už nemohla usnout. Tuhle jsem pár hodin seděla sama v lese na stanovišti. A než jsem se stihla nadát, bylo po knížce.

A já byla nadšená. Doslova a do písmene.

Kniha vypraví příběh Alice, která nedávno oslavila své padesáté narozeniny. Dalo by se říct, že její život je perfektní – má tři krásné děti, manžela, se kterým si stále má co říct, a kariéru univerzitní profesorky, kterou by ji kde kdo mohl závidět. Jenže to nebylo by to ono, kdyby nepřišlo nějaké to ale. V případě Alice je to ale docela nenapadné. Z ničeho nic ji začnou vypadávat slova, ztrací se ve městě, které zná jako svoje boty, a občas neví, kde si nechala klíče. To vše ji začne vrtat v hlavě, a proto se rozhone navštívit doktora. Není to sice hned, ale nakonec si odnese papír s jasnou diagnózou – časná forma Alzheimorovy choroby.

Nyní se podíváme na rovnici dokonalé knihy. Perfektní příběh, ten bychom tu už měli. Ale samotný by jistě nestačil. Je třeba doplnit ještě postavy.

I v tomhle případě si kniha vede na výbornou.

Nemyslete si, že celá kniha je jen o Alici. V knížce se dočtete i o tom, jak se s nemocí vypořádává John, manžel Alice. Nebo její dcera Anna, která se snaží založit rodinu. Syn Tom, který dokončuje svoje doktorská studie. A nebo dcera Lydie, která je tak trochu černou ovcí rodiny.

Nejsilnější je samozřejmě příběh Alice. Příběh o tom, jak se z inteligentní ženy stává troska. Příběh, z kterého tak trochu mrazí. Příběh, který budete prožívat od začátku až do konce.

Kniha je taky úžasně autentická. Tomu, co čtete, prostě věříte. Věříte, že se to může stát. Věříte, že nemoc takhle probíhá. Věříte, že se to můžete stát i vám. Nebo někomu blízkému. Věříte tomu, a ani nemusíte vědět, že autorka knihy, Lisa Genova, je skutečnou neuroložkou, a proto je příběh tak autentický, jak jen může být.

A pokud by se vám kniha nechtěla číst, koukněte aspoň na brilantní film Still Alice. V roli Alice můžete vidět Julianne Moore, která film natočila v měsíční pauze mezi natáčením Hunger Games. A natočila ho tak dobře, že si za tuhle roli odnesla i Oscara.

Určitě tušíte, že nemůžu knihu hodnotit jinak, než pěti hvězdičkami. A zároveň ji všem doporučit. Vážně.

odkaz na goodreads
odkaz na databaziknih

0 komentářů:

Okomentovat

 
Copyright © 2013 Tempe's Library. All rights reserved.
Blogger Template by